Meer bezoekers
met SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization en is een van de belangrijkste factoren in een succesvolle marketingstrategie. Gebruik je nog geen SEO-technieken, dan mis je een enorme kans om meer verkeer te genereren en je conversies of leads te verhogen. In SEO wordt onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page SEO. 

wat is seo

Voorbeelden van on-page SEO

On-page SEO zijn alle optimalisatie mogelijkheden die op de website zelf kunnen worden doorgevoerd. Onder on-page SEO vallen zowel de pijlers content als technische SEO. Er zijn veel verschillende vormen van on-page SEO. Hieronder vind je de belangrijkste.

Titels

Titels zijn belangrijk, omdat ze bepalen hoe je website in Google verschijnt. Een goede titel behandelt het hoofdonderwerp van elke pagina en bevat waar mogelijk trefwoorden, zonder te lang of moeilijk te lezen te zijn.

Meta's

De meta's zijn niet zichtbaar voor mensen die je website bezoeken, maar hij verschijnt wel in de zoekresultaten. Als je trefwoorden gebruikt die het beste beschrijven waar je pagina over gaat en hoe relevant deze is, verbetert dat je zichtbaarheid in zoekmachines.

URL structuur

Een goede website-structuur is de basis voor een goede vindbaarheid van de website. Na het bepalen van de zoekwoorden zul je in de menu-structuur en de URL-structuur rekening moeten houden met deze zoekwoorden.

Content

Content is king. Je zult goed scoren door unieke, op de belangrijke zoekwoorden geoptimaliseerde content te schrijven. Update jouw website regelmatig met nieuwe inhoud. Maak gebruik van de belangrijkste zoektermen die je verzamelt door middel van een zoekwoordenonderzoek.

ALT tags

Gebruik je afbeeldingen op je website, dan is het belangrijk om ze te optimaliseren met alt tags, zodat Google weet wat de afbeelding precies laat zien. Door de alt-tekst van de afbeeldingen op jouw website te optimaliseren op de belangrijke zoekwoorden, kan de Google bot de afbeelding lezen.

Pagina snelheid

De snelheid van een website is in de ogen van Google erg belangrijk. De zoekmachine streeft ernaar om de allerbeste resultaten te tonen aan zijn gebruikers. Als je pagina er te lang over doet om te laden, zal Google je daarop afstraffen. Het optimaliseren van je paginasnelheid kan een enorm effect hebben op je zichtbaarheid.

Voorbeelden van off-page SEO

Onder off-page SEO vallen de optimalisatie mogelijkheden die niet worden doorgevoerd op de website zelf. Off-page SEO bestaat uit het verzamelen van externe links naar een website om de website autoriteit te verbeteren. Dit verzamelen van links wordt ook wel linkbuilding genoemd. Er zijn een drie aandachtspunten voor het vinden van goede backlinks.

Natuurlijk

Zorg ervoor dat je backlinks natuurlijk zijn en dat je er een natuurlijk linkprofiel mee opbouwt. Dat betekent dat er op verschillende externe pagina’s wordt verwezen naar verschillende van jouw pagina’s. Het is anders mogelijk dat Google je backlinks afstraft.

Relevant

De externe website en jouw website kunnen met elkaar in verband worden gebracht. Bijvoorbeeld: Voor een webshop die voetbalschoenen verkoopt is een extern linkje vanaf een sport gerelateerde website relevanter dan van een website die tuinmeubels verkoopt.

Kwaliteit

Wanneer de externe website zelf ook door Google wordt gezien als een autoriteit heeft de link meer waarde dan van een website met weinig domein autoriteit. De autoriteit van een website wordt gemeten door middel van de DR score afkomstig van bijvoorbeeld Moz of Ahrefs.

Hit Enter to search or Esc key to close